Teď je čas darovat krev

Sunday, April 6, 2008

Lekce češtiny I

„Tak se mi zdá, že jsme spíše ovládáni slovy, než jimi vládneme sami,“ pravil jednou Karel Čapek a zdát se mu to nejspíš už nikdy nepřestalo. Problémy s psaním česky má dnes kdekdo, i já, a tak jsem si tenhle semestr Kurz správného psaní pro nebohemisty. Občas mě tam nějaké to pravidlo překvapí nebo mi aspoň pár věci vyjasní a přislo mi jako dobrý nápad se s nějakými problémovými tématy občas podělit.

Velký problém dělá psaní číslovek a zkratek. V případě, že chcete číslovku napsat a je delší, zbavte se zlozvyku ze složenek a slova rozdělte, např. devadesát jedna, sto padesát dva atd. Rozhodnete-li se ale číslovky otočit, jedenadevadesát bude dohromady. Nezapomeňte jednotlivá slova pořád skloňovat (bez sto padesáti dvou).

Další problémovou oblastí jsou přídavná jména v kombinaci číslovek a zkratek. Dvacetiletý člověk je 20letý, pokusy typu 20-ti letý nebo snad 20-tiletý si tedy odpusťte. Analogicky si můžete odvodit, jak se píše např. 3metrový, 10násobný apod.

Zvláštní pozor si dejte na psaní procent a zkratek. Je rozdíl, když napíšete 10% a [s mezerou] 10 %. 10% je třeba roztok kyseliny (přídavné jméno desetiprocentní), 10 % může být třeba sleva (sleva deset procent). Obdobně je 3m provaz, ale do cíle zbývají ještě 3 m. Může být tedy 50km rychlost (padesátikilometrová rychlost) a rychlost 50 km/h (rychlost padesát kilometrů za hodinu).

No comments: