Teď je čas darovat krev

Saturday, October 13, 2007

Můj feminismus

Vždyť jste to ode mě všichni čekali :-) Jednoho dne to prostě muselo přijít. A teď tak úplně nevím, kde začít. Doufám, že si mě teď pánové hromadně nesmažou z ICQ :) Rozdíl je jen v tom, že když se mě někdo zeptá, jestli jsem feministka, tak asi odpovím, že přijde na to, co si pod tím pojmem představuje, trochu to doladíme, a pak odpovím "ano". Co se týče postoje k mužům, tak se nic nemění - i když si taky někdy ráda zanadávám, tak vás mám pořád stejně ráda a penis bych za žádnou vagínu na světě nevyměnila :)

Proč? Určitě se shodneme na tom, že v minulosti na tom ženy byly hodně špatně a někde pořád jsou. Všichni si dnes myslíme, ba i pokládáme za samozřejmost, když ženy mají volební právo, a kdyby se nás někdo zeptal, zda to tak má být, myslím, že společnost je už natolik vyspělá, aby všichni odpověděli, že ano. Všichni se hrdě hlásí k tomu, že práva žen a mužů jsou papírově stejná, máme pocit, že to byl velký kus práce, ale ve většině případů počiny na toto téma padají do historie a skoro to vypadá, že jde o ukončený proces. Je mi líto, ale ještě je velký kus cesty před námi.


Takže co mě štve? Štve mě moje babička, když mám utírat za bratra nádobí, protože ze mě má být hospodyňka. Štve mě moje matka, když je problém, že mám v pokoji nepořádek, protože jsem holčička. Taky mě štve tím, jak mi na jednu stranu radí, abych chlapovi v manželství neposluhovalam, a přitom mého bratra rozmazluje tolik, že by jako samostatná jednotka umřel hlady, protože umí jen polívku ze sáčku, a k tomu je líný si ji udělat. Štval mě můj otec, když urážel inteligentní ženy, co "neumí dělat nic lepšího než jen kafrat do tý politiky." Štve mě, že si hrajeme na společnost, která má jen rovné příležitosti, a přitom to není pravda. Štvou mě muži, kteří se slečnama zachází jako s estetickým doplňkem a ještě víc ženský, kterým to vyhovuje a dělají je ze sebe. Taky mě štve, že tyhle kravky utrácí spoustu peněz za na zvířatech testované kosmetice, plastické chirurgii a rakovině kůže ze solárka, místo toho, aby je využily trochu smysluplně. Štvou mě, jak se podbízí. A bezpochyby taky těmhle kráskám děkujeme za epidemi poruchy příjmu potravy. Jak moc jsou to ideje proti mužům? Jsou to ideje proti genderovým stereotypům a všem, včetně žen, kteří nejsou schopní si uvědomit, že žena si zaslouží úctu kvůli jiným věcem, než je sex, který může poskytnout. A klidně mi tu pište, že to říkám proto, že jsem ošklivá...

Sorry, ale už mi to přijde jenom uhozený. Dneska to nebylo moc hluboké, spíš nadávací; příště to zkusím líp a méně afektivně ;) Více o téhle problematice se dozvíte na http://zenskaprava.ecn.cz/.






11 comments:

Anonymous said...

Je mi líto, problémy, které popisuješ v druhém odstavci hledej spíš ve své rodině a jejím založení a ne v současné společnosti globálně. Nemyslím si, že model, který popisuješ, by aktuální společnost nějak moc vystihoval. Neznám zas tolik domácností, kde to funguje, jak popisuješ.

S (reálnou) neroprávností žen a mužů se dnes setkávám daleko méně, než s ukřivděnými ukřičenými kravkami, které furt hlásí cosi o zkažené společnosti, moralizují, organizují všelijaké feministické aktivity a pouští do společnosti Chiméru o nerovnoprávné ženě. Takovéhle ženské mě (a každého chlapa) absolutně odpuzují, a (dle mého názoru) i každá ženská, která je nohama pevně na zemi, se za vás mírně cítí trapně (klidně mě opravte, jeslti to tak není).

Od takovýchhle pryč tím nejrychlejším sprintem.

Pokud narážíš na vtipy, které vznikají na účet žen, věř, že podobné vychází i na muže, a občas ještě lacinější. Stejně tak vznikají vtipy na politiky, policajty, matematiky, židy... přesto to jsou všechno normální lidé a každý to ví. Vidělas někdy kampaň např. proti policejním vtipům?

Míra ubohosti či trapnosti protiženského vtipu závisí z poloviny na inteligenci jeho autora a z druhé poloviny na jeho inteligenci jeho podání.
Míra urážlivosti pak závisí na tom, jestli sám posluchač to má v hlavě v pořádku a jestli je schopen se dostatečně povznést i nad hloupým vtipem. Když tě urazí každá ptákovina od každého puberťáka, tak bych přemýšlel i nad tvou vlastní inteligencí.

A na závěr:
Velice si vážím žen i mužů, kteří chápou, že i tato rovnoprávnost má své hranice, a že jsou prostě oblasti, ve kterých jsou lepší muži a ve kterých jsou lepší ženy, a že je to fyzilogicky dané. Když se s tímto smíří oba dva a vzájemně se kvůli tomu respektují, je to potom příjemná harmonie.

Anonymous said...

Pardon, v třetím odstavci.

Sibyla said...

Kdyz odpoved odflaknu, protoze se ted ucim a moc se mi ani nechce odpovidat, protoze jsi kousal jinam, nez tam, o cem jsem psala: proste jsi to vzal za spatnou stranu z toho pohledu, co si pod pojmem feminismus automaticky predstavis ty. Kdybych ten spot nenazvala feminismem, tak zadnej problem imho ani nebude, jak to clovek slysi, tak hned dostane obranny stit, co? Myslim, ze je tu stejnej efekt, jako kdyz se rekne islam a pro vetsinu spoluobcanu to znamene totez jako nabozensky extremismus.

Nikdo tady nepsal nic o tom, ze z fyziologickeho hlediska jsou veci, v cem jsou lepsi zeny, stejne jako veci, v cem jsou lepsi muzi, a ani nechci, aby se vsichni chovali k muzum a zenam stejne, budu moc rada, kdyz jsou nektere veci vychazejici z zenstvi tolerovani; rovnopravnosti zen ale nemyslim, ze budem predstirat, ze jsme ve vsem uplne stejni; jde mi o jen o ten respekt a vzajemny pochopeni.

A ano, mluvim o vecech doma, protoze jsou obrazem meho sveta a taky na nich muzu nejvic neco menit, ale znam sakra dost takovych domacnosti a rozhodne to tady neni nas lokalni vymysl, ale proto ma ten prispevek v nazvu "muj". Nemuzu si pomoct, ale ty vtipy me urazi, ale jde o neco jinyho nez o policajty nebo blondynky a zasmeju se jim, az si vazne jako o policajtech a blondynkach budou vsichni uvedomovat, ze jde o for z genderovych predsudku a ne z reality.

Nehodlam organizovat zadne aktivity a citim se nohama dost na zemi, kdyz tady vyjadruju odmitavy postoj k temhle vecem, ktery me v praxi potkaly. A to je vsechno, ber to treba jako impuls, abyste mi tyhle vtipy neposilali, a budu docela spokojena.

A na zaver: ano, taky si myslim, ze tato rovnopravnost ma sve hranice a zadny prispevek urcite nebude o menstruaci, domnivam se ale, ze ta prijemna harmonie ve spolecnosti jeste nenastala, ale tesim se na ni.

triceo said...

A ta harmonie, která má podle Tebe nastat, Hani... v jaké situaci tu podle Tebe bude? Ve chvíli, kdy nastolíme kvóty na 50% zastoupení žen ve vrcholných funkcích politických i korporátních?

Pokud posuzuješ současnost podle své babičky, jsi podle mého poměrně mimo - ona vyrůstala v jiné době, má zakořeněné jiné návyky, na tom se nic nezmění. Troufnu si říct, že od dnešních puberťaček už jejich budoucí vnučky takový blábol neuslyší. Uslyší kopu jiných blábolů, protože společnost za těch 60 let bude zase úplně jiná, než je dnes...

Podle mě podmínky pro tu harmonii, o které mluvíš, už existují a pomalu se k ní blížíme - přirozeným vývojem a generační výměnou. Pozitivně-diskriminační cesta některých "feministek" (o kterých psal anonymous v prvním komentáři) ale vede spíš do pekla než k téhle harmonii...

Sibyla said...

Triceo:
ty sileny zensky nesnasim taky, pac z toho hnuti udelali silenej boj beze smyslu, netahejte mi je sem porad :) Dekuji, ze me chranite a snazite se, abych zustala normalni :)

Spolecnost k tem zmenam jiste dospeje, ale ne samovolne, tomu neverim, kazda zmena potrebuje nejake impulzy, v tyhle fazi si to lidi dost museji zazit, s tim souhlasim, nema cenu to delat prilis nasilne, nicmene se to nesmi nechat uplavat...

Kdy ta harmonie nastane? Az zadnej ozrala nebude mit pocit, ze naprosto nejvic muze zenskou shodit, kdyz ji rekne, ze je oskliva/tlusta a taky ze tohle jsou duvody, proc nema chlapa, coz ji radi socialne mimo. Mozna taky, az si chlapi zvyknou, ze zensky muze sex bavit a ze se do nej nemaji nutit ... a pak ze ty deti jsou JEJICH stejne jako jeji. Az devka nebude povl, zatimco gigolo pomerne vazene povolani pro vyssi sortu. Az holka nebude "kurva", kdyz bude mit vetsi pocet partneru, zatimco chlap "kanec". Az nejakej muzskej, kterej slecnu znasilni, nebude vypovidat stylem "dyk je to jen devka, dela to porad.. a vlastne se ji to libilo". A az na tu chuderu nebudou lidi koukat pres prsty, jako by byla spinava. Na druhou stranu, aby muz byl vniman jako obet, kdyz se znasilneni stane jemu. Az nebude divny, ze starsi pani ma mladsiho partnera taky ;) ... ja tam vidim porad dost veci a problem je v tom, ze na ne nemuzes udelat prava, musi si je lidi uvedomit.

triceo said...

Pokud si z toho vyškrtneš věci, který se změní jedině tehdy, když muži popřou svojí přirozenost, když se vyšinutí zašinou a hloupí od přírody zmoudří, zjistíš, že v tom seznamu "kdy se to stane" moc věcí nezbývá...

Anonymous said...

hahá!Tracy LOL :D

(a stejně to píšeš jen proto, že jsi hloupá a škaredá frigida ;) )


ZN

Anonymous said...

to anonymus: Hloupa nevim to nemuzu posoudit (mozna casem), ale skareda to ne, videl jsem ji ;-), frigidita - v 99% za to muze chlap ze nedokaze zene ukazat co je to sex, milovani.

Hmm, to co pises je bohuzel dano trochu dobou a trochu spolecnosti ve ktere zijes.
Jsem chlap, a proto ti uprime reknu jednu vec, muzi jsou jini a vzdy budou. Zensky jsou taky jine nez my a to je to pekne. A taky to co nas na vas pritahuje. Jo je fakt ze 99% muzu se nejdriv diva zenske na nohy zadek a tak, a teprve pak studuje jesli to ma v hlave v poradku. 99%chlapu by vlezlo do postele s krasnou a blbou zenskou. Nejsem si jistej jesli by to bylo stejne s nejakou skaredou ale chytrou. Naproti tomu by zenska (az na vyjimky) nevlezla do postele s chlapem jen pro to ze je peknej... Nebo jo? :-)

Vztahy jsou dany kulturou. Myslim ze u nas v krestanskym svete se ma zenska jeste relativne dobre. Chudery nekde v islamu, brrr radeji nemyslet....

Harmonie o ktere tady nekdo psal, doufam ze nenastane, neb by to dle meho pohledu a nazoru byl konec. Vtipy jsou krasne a co bychom bez nich delali. Hned me jeden napada...
Adam v nebi se nudi a rika: Pane Boze ja jsem tady tak sam, nemohl bys s tim neco udelat? A Buh, chvilku premysli a rika: Svorim ti zenu, bude krasna, chytra, inteligentni, bude umet varit a udela vse co budes chtit, ale bude te to stat jednu ruku a jednu nohu. Adam se tak zamysli a rika: A Boze co by bylo z jednoho zebra? :-D :-D :-D

Jinak i kdyz jste trosku "utlacovane" tak si myslim ze je to nutnost. Kdyby byla uplna rovnopravnost, asi by vas chlapy prestali zvat na romaticke vecere, davat vam kytky do vlasu a jine...

Neni to dobry obchod?

P.S.:Stejne prostrednictvim muzu vladnete vsude, ne?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Sibyla said...

to torao:
k otazce s posteli - ano :) myty, ze zensky sex moc nemaj rady, ze ho nepotrebujou nebo ze ho nejsou schopny bez lasky je taky takovej genderovej vymysl... takze jo, i zensky obcas chodi na lov s cilem zatahnout nekoho do postele a skoncit u toho.. pohledny byt urcite musi (coz neznamena ani svalovec, ani metrosexual!) a musi byt alespon tak chytry, aby se ta jeho hloupost neprokoukla hned tu noc;)

"P.S.:Stejne prostrednictvim muzu vladnete vsude, ne?"
odpoved: ale ovsem, jen uz nas nebavi poslouchat, jak si myslite, ze to vazne delate vy :D

Monika said...

naprosto súhlasím s uvedeným článkom. Autorka to vystihla perfektne. Škoda, že s podobnými názormi je dnes tak málo žien, snáď sa to v budúcnosti zmení, a namiesto tých nahých žien všade v médiách, časopisoch, plágátoch, všade kam sa človek pozrie, ktoré evokuju v mužoch pocit, že ženy sú len kus masa a je ich plný rybník, budeme aj my mocť obdivovať krásu mužov na každom rohu. To je len jeden bod, ktorý by som zmenila v našej spoločnosti nejdem sa tu rozpisovať o ďalších, to by bolo na celú knihu.
Ale mám hneď lepší pocit, keď vidím, že existuje niekto ďalší, kto vidí našu situáciu triezvo a reálne.