Teď je čas darovat krev

Saturday, January 27, 2007

Holokaust


Neolitická revoluce je sice moc zajímavá věc, ale my, mladí lidé, co si právě teďka snažíme udělat svůj obrázek o světě, potřebujeme vědět, čemu věřit a koho volit. Potřebujeme vědět, proč nepřevzít rasistickou ideologii, proč nevolit komunisty a výjimečně se teď můžeme učit z chyb druhých. A proto jsem nemohla pochopit, proč jsme v devítce v dějepise ani nestihli udělat první světovou válku a proč to na střední vypadalo s látkou obdobně, když ten konec je prakticky nejdůležitější.


Jednou mi taky naše škola vyšla vstříc a potěšila mě seminářem moderních dějin a najednou je jimi zaplaven celý svět; najednou pro mě všechny ty státní svátky a památníky padlým začínají něco symbolizovat. Symbolizují mi v hlavě zatím zmatek, deprese, etické problémy, nesmysly a nepochopitelné věci, ale konečně o nich mám povědomí. Pořád tak nějak nemůžu uvěřit, že se to všechno stalo, že by mě někdo v noci mohl probudit a říct mi: "Sbal si kufr, mařko, jdeš do transportu.", že by mě někdo mohl naprosto legitimně zastřelit na ulici kvůli tomu, že jsem si v noci vyšla, nebo že by nám na barák spadla bomba. Lituju všech těch Vančurů, Ortenů, Židů a ostatních, kterým se něco podobného stalo, a ještě víc těch, kterým se to možná děje stejně tak teď, protože se lidi pořád neumoudřili. Nedokážu si představit, že by teď kluci z naší třídy vyfasovali uniformy a šli v rámci Totálního nasazení uklízet sutiny Berlína, a jsem ráda za to, že si to nemusím představovat.


Čtvrťák mi splnil sen dozvědět se o tom něco víc, a i když jsem to jenom nakousla, vydá to na dost zkažených nálad a depresivních večerů. V televizi najednou vnímám všechny ty dokumenty a filmy, co tam běží s touhle tématikou, a najednou je jich tolik. Mám v hlavě koláž z ostříhaných vlasů, dětských botiček, čísel, hromad těl a stolků ze stehenních kostí.

Holocaust (řecky holokauston, zápalná oběť, či celopal, náboženská oběť, ze které si obětník nic neponechá) je označení pro systematické a státem provozované pronásledování a hromadné vyvražďování Židů a Romů prováděné nacistickým Německem a jeho spojenci v době druhé světové války. Autorem termínu holocaust je nositel Nobelovy ceny míru Elie Wiesel (*1928), který je poprvé použil ve svém románu Noc (La Nuit, 1958). Židé preferují biblický výraz šoa (zničení, záhuba, zmar).
Dneska (27.1.) je Den památky obětí holocaustu… Tak si, prosím, vzpomeňte. A hlavně nezapomeňte.
Dodnes nevíme, jak rozsah i obsah těchto hrůz nazvat. Připomínat si je však je nutné, neboť ztráta paměti nastolení hrůz usnadňuje. (Miloš Rejchrt)


Z filmotéky: Pianista, Schindlerův seznam, Obchod na korze, Vyšší princip, Velký útěk.

3 comments:

SnOoPy said...

Jsem ráda, že tento blog vznikl. Dnešní generace ví tak velký kulový o tom, co byl holokaust. A když už ví, tak je málo těch, pro které je těžké se srovnat s tím, co se všechno v minulosti stalo. Když je schopnej žák čtvrtýho ročníku na gymplu říct, že jdeme pomalu jak židi na transport, tak mi pění krev. Idiot! A mezi takovýma teď žijeme. Bezstarostnýma, řídícíma se heslem asi "čo bolo, to bolo". Nevím, čí je to vinou, jestli školou, nebo jedincem.. Ale jestli se bude takle chovat každej a zapomínat na minulost, tak nechci vidět ani tu budoucnost, co nás čeká...
www.learnfromhistory.eu

Anonymous said...

Dovolim si pridat svou trosku do mlyna. Nedavno jsem na BBC zachytil reportaz, ktera se venovala znalostem mladych Anglicanu o holokaustu. Vyplunulo z toho, ze asi 1/4 dotazovanych nedokazala rict, co bylo jeho podstatou. Vetsinou vedeli, ze slo o vrazdeni Zidu, ale netusili, jak masove, propracovane a zrudne to bylo. Aneb neni smrt jako smrt. Lidstvo porad zapomina a historie se stale opakuje.

Anonymous said...

pro Snoopy- vetsi hovadinu nez tohle jsem jeste necetla. takovou vec muze napsat jen totalni idiot, ktery soudi podle jedince celou generaci. pripominas mi ty stary babky v tramvajich. pises uplny blbosti o srovnavani se s minulosti.. tezke je to pro ty, co holokaustem prosli, ale jsou mezi nimi i taci, kteri o tom mluvi a pro mladez to vubec neni tezke unest (..mozna tak pro tebe). rada te poopravim- dnesni mladez vi o holokaustu asi nejvic ze vsech, protoze driv to bylo moc cerstve, za komunistu se o spouste veci nemluvilo a vedelo se o tom tedy prd. V ghettu terezin je rezervace pro skoly na pobytovy vyukovy seminar plna na 3 roky dopredu. nech si tedy svoje unahleny vykriky do tmy. K. (17)